Ktoré potraviny sú vhodné pri chudnutí?

Trápi vás nadváha alebo ste mierne pribrali a potrebujete zhodiť pár kilogramov? Neviete si rady a na internete sú rôzne informácie, ktoré vás mätú? Poradíme Vám zopár základných pravidiel ako schudúť efektívne a pritom zaradiť do jedálnička plnohodnotné potraviny bez toho, aby ste hladovali. 

Na trhu je množstvo zaujímavých a nefungujúcich diét

Knihy o diétach a zdravom životnom štýle patria medzi najpredávanejšie v celosvetovom merítku. Existujú diéty zamerané na kontrétnu potravinu tkz. monodiéty alebo diéty, ktoré vynechávajú či eliminujú jednu no základných živín vyskytujúcich sa v potrave. Patrí sem paleo diéta, bezsacharidová strava, delená strava, Dukanova diéta, Atkinsonova diéta a mnoho iných. Treba mať však na pamäti, že diéty na to, aby účinkovali musia byť časovo ohraničené, čiže trvajú isté obdobie kedy môže človek relatívne stratiť svoju telesnú hmotnosť. Lenže po ukončení redukčného obdobia a začatí konzumácie bežnej stravy, môže človek nabrať späť svoju telesnú hmotnosť.

Zdravé a chutné raňajky s Bonavitou

Sýte raňajky s vlákninou

Existujú zásady o pravidelnosti  stravovania, ktoré vychádzajú z rôznych odborných publikácií, vedeckých dôkazov,  či odporúčaných výživových dávok pre danú populáciu v krajine, u nás známe ako OVD. Tie sú vypracované do 29 fyziologických populačných skupín z toho 11 skupín tvoria deti. Podľa OVD je optimálne rozdelenie energie rozdelené na 4-5 (prípradne 6) porcií jedál denne. Kde určite patria raňajky s ktorými štartujete deň.

Výrobky Bonavita k zdravým raňajkám

Do vašeho vyváženého jedálnička môžete zaradiť: ovsené vločky, pohánkové lupienky, špaldové lupienky, quinoa fit cereálie alebo výrobok s extra vlákninou Dobrá vláknina.

Pravidelný pohyb počas dňa

Venovanie sa pravidelne pohybovej aktivite je základ zdravého chudnutia spolu s vyváženou a pestrou stravou. Pri bežnom udržiavaní telesnej hmotnosti je vhodné sa venovať pohybovej aktivite aspoň 3-4 krát do týždňa v miernom tempe. Pohyb tak zapája všetky svalové partie, ktoré následne zvyšujú metabolizmus a okrem iného sa do krvi vyplavujú potrebné hormóny (serotoním, dopamín, adrenalín a iné), ktoré zlepšujú náladu. Takže človek okrem cvičania spevňuje svoje svalstvo, formuje si postavu a cíti sa lepšie.

Vyvážený a sýty pokrm je základom racionálnej výživy

Základom je hlavne nehladovať a nevyhľadávať rôzne sypané náhražky plnohodnotného jedla. Dôležité je si na obede pochutiť a pri chudnutí vyhľadávať pokrmy so zníženým podielom nasýtených mastných kyselín. Uprednostňovať hlavne chudé druhy mias.  Úplne vylúčiť spracované polotovary so skrytými tukmi či sacharidmi. Uprednostňujeme hlavne zeleninu, aspoň 400 g denne, 2-3 porcie čerstvého ovocia, mliečne a acidofilné výrobky a celorznné výrobky so zvýšeným podielom vlákniny (špaldové lupienky).

Ako je to s pečivom počas chudnutia?

Mnoho ľudí počas chudnutia automaticky vyraďujú akékoľvek pečivo z jedálnička, čo sa môže samozrejme v začiatkoch javiť ako vhodný nápad pri redukciu telesnej hmotnosti. V prípade ak človek konzumuje pečivo 3x denne, je správna voľba znížiť jeho konzumáciu, ale úplne vynechanie obilním nie je vhodné. Obilniny sú zdrojom rastlinných bielkovín, niektoré môžu obsahovať až 13% bielkovín. Obilniny okrem iného obsahujú hlavne vlákninu, ktorá chráni našu tráviacu sústavu a pôsobí preventívne pri zápche.

Pravide

Nezabúdajte na to, že treba konzumovať hlavne pestrú a čerstvú stravu kde sú zastúpené všetky živiny, energia má byť primeraná k fyzickej aktivite vykonánanej počas dňa.